جاده ها امروزه یکی از اصلی ترین راه های ارتباطی شهرها و کشور ها با یکدیگر می باشند.
در زمان های قدیم که خودرو ها نقش کمتری در حمل کالاهای مورد نیاز داشتند، نوع پوشش جاده ها بیشتر مد نظر نبود.
اما به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی انتخاب یک عایق مناسب برای سطح جاده ها امری ضروروی می باشد.
در زمان حال حمل و نقل کالا و مسافرها در جهان به سه روش هوایی، زمینی و دریایی انجام می شود که در این میان حمل و نقل زمینی از طریق جاده ها و راه آهن شکل می گیرد.در کشور ما همانند سایر کشورها بخش عمده کالاها و مسافرها از طریق  جاده صورت می گیرد.
عملیات احداث جاده به دوبخش زیرسازی و روسازی دسته بندی می شود.منظور از عملیات روسازی راه شامل خاک برداری، شیب بندی و... می باشد.
هدف از روسازی برای یک جاده تامین یک سطح صاف و یک دست برای عبو و مرور وسایل نقلیه می باشد به طوری که امکان تردد خودرو در شرایط گونگون جوی امکان پذیر باشد.
علاوه بر آن سطح  جاده باید تحمل فشار وارد شده را داشته باشد و در اثر فشار کامیون های باری دچارنشست نشود.
عوامل زیادی در عملکرد روکش سطح آسفالت نقش دارند که این عوامل را می توان به چند دسته تقسیم کرد.
مشخصات آسفالت مورد استفاده و خصوصیات قیر مصرفی در تهیه آسفالت، ضخامت روکش آسفالت ، نحوه مخلوط کردن مصالح و در آخر کیفیت مواد اولیه به کار فته در تهیه آسفالت از جمله مواردی هستنند که نقش به سزایی در کیفیت و عمر مفید سطح آسفالت دارند.


عمر متوسط آسفالت راه های برون شهری در ایران 3 تا 4 سال می باشد؛ و این در حالی است که متوسط عمر آسفالت راه ها در سایر کشورها، بین 9 تا 10 سال است.
همین عمر کوتاه آسفالت ها باعث شده است تا سالانه هزینه های زیادی برای تعمیر و نگهداری آسفالت صرف شود. که با تشخیص و ترمیم زود هنگام آسفالت آسیب دیده می توان به طور چشم گیری از هدر رفت هزینه در این زمینه جلوگیری به عمل آورد.
مراجعه به شرکت های تولید و ارائه دهنده خدمات آسفالت که دارای نشان استاندارد می باشد می تواند عمر مفید آسفالت را چندین برابر افزایش دهد.
شرکت های زیادی در سطح کشور اقدام به تولید انواع  آسفالت نموده اند که برخی از این شرکت ها از ماشین آلات آسفالت کاری فرسوده برای اجرای پروژه ها بهره می گیرند که باعث فرسودگی زود هنگام آسفالت می شود.
همواره استفاده از تجهیزات مدرن، مواد اولیه مرغوب، نیروی انسانی ماهر و از همه مهم تر استفاده از دانش روز دنیا می تواند کیفیت آسفالت تولید شده را چندین برابر افزایش دهد.
مهندسین طراح و ناظر همواره باید در زمان اجرای پروژه در محل حضور یافته و بازدید های لازم را از نحوه غلتک زنی و ضخامت آسفالت به کار گرفته شده به عمل آورند.